Budapest, 2022. 06. 09. – Zöldi Péter, Magyar Vasút

Egy, az Európai Bizottság megbízásából készült tanulmány a rakodási technológiákat és a szállítóeszközöket hasonlítja össze. Meglepő lenne? A kísért vasúti szállítás a költségexternáliák beszámítása esetén is drágábbnak bizonyult a közúti szállításnál.

hirdetés

A kombinált szállítás hatszáz kilométernél kisebb távolságoknál fajlagosan drágább, mint a tisztán közúti szállítás. Ez derül ki egy frissen elkészített tanulmányból, amely a Comparative evaluation of trainshipment technologies for intermodal transport and their costs címet viseli, és az Európai Bizottság megbízásából a Kombiconsult és a PWC készítette. Átlagosan ezer kilométer távolságnál azonban a 39 vizsgált lehetőségből már harminc kombinált szállítási megoldás mutatkozott kedvezőbbnek.

16 technológia, 39 kombináció

A tanulmány tizenhat, a piacon is megtalálható, működő rakodási és szállítási technológiát vizsgált, különböző rakodóegységekkel és szállítási láncokkal. Ezekből harminckilenc lehetséges változat állt elő, ezek mindegyikét tesztelték hatszáz, illetve ezer kilométeres távolságon. Amennyiben az összes lehetséges költségexternáliát is figyelembe vették a számításoknál, a kombinált szállítás jelentősen előreugrott: a hatszáz kilométeres változatnál harminckét kombinált szállítási lehetőség mutatkozott olcsóbbnak, ezer kilométeren ez a szám harminchétre ugrott fel.

A kísért vasúti szállítást – ahol tehát a teljes járműszerelvény a vonaton utazik – azonban még az összes költségexternália beszámítása esetén is drágábbnak hozta ki a tanulmány a tisztán közúti szállításnál.

A portáldaru kedvezőbb…

Az intermodális szállítási módok egymás közötti versenyében a tanulmány hatékonyság- és költségoldalról a portáldaruval történő rakodást hozta ki legelőnyösebbnek a daruzásra alkalmas rakományok esetében, minden szállítási módnál.

…a horizontális technológia gyorsabb

Azok a technológiák, amelyek több raklapot képesek egy időben kezelni, gyorsabbnak tűnnek. Közöttük is messze vezet a horizontális rakodási technológia, az ennek megfelelően felszerelt félpótkocsik esetében. Ezenkívül néhány különleges vasúti teherkocsi rakományméret szempontjából kedvezőbb, mint a szokásos zsebeskocsik. A vasúti kocsira átrakott félpótkocsikra igaz, hogy a nagyobb önsúly és a kismértékben drágább félpótkocsi-beszerzési költségek ellenére a vertikális rakodás egyszerűsége és elterjedtsége jelentősen kompenzálja ezeket a hátrányokat. Az összes rakodó- és szállítóegység közül viszont a konténeres szállítás mutatkozott a legolcsóbbnak.

Ha az időtényezőt hasonlítjuk össze, a tisztán közúti szállításhoz képest az összes kombinált szállítási mód rosszabbul teljesít. Ez a hátrány a szállítási távolságtól független, és mindenekelőtt a vasúti szállítás alacsony átlagsebességére vezethető vissza: a tanulmány készítőinek ez esetben az óránkénti negyven kilométeres sebességet kellett alapul venniük.

Környezeti modellezés, mint bázisadat

A tanulmány készítői hangsúlyozzák, hogy az eredményeket differenciáltan kell szemlélni: bár a kiválasztott környezeti modell alkalmas arra, hogy a technológiák közötti hatékonysági különbségeket megjelenítse, a modellkörnyezetben véghezvitt legkisebb változtatás is közvetlenül lecsapódhat az eredményekben.

(forrás: DVZ, 2022/19.)


Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.
A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut
Előfizetés és további információ: magyarvasut@magyarvasut.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT