Budapest, 2021. 04. 14. – Magyar Vasút

Rövid időn belül romba dőlhet Európa legmagasabb vontatásienergia-árai miatt a magyarországi vasúti áruszállítói szektor.

hirdetés

Beláthatatlan következményekkel járhat a nemzetgazdaság egészére nézve, ha záros határidőn belül nem születik érdemi, a kiszolgáltatott és törékeny vasúti áruszállítás szereplőit megsegítő döntés. Tényszerűen olyan megoldásban érdekelt a szektor, ami azonnal és elégséges mértékben kompenzálja az elviselhetetlen mértékben megnövekedett többletkiadásokat – ezek a magas költségek ugyanis most jelentkeznek, nem fél év múlva, és már most likviditási problémákat okoznak a vállalatoknál. A vasúttársaságok elkezdték felülvizsgálni terveiket, lehetőségeiket. A magas vontatásienergia-árak okozta kieső forgalmak miatt például le kell állítaniuk az eszközeiket, és akár elbocsátásokra is kényszerülhetnek. Az ipari, mezőgazdasági és a kereskedelmi következményekről Hódosi Lajos, a HUNGRAIL ügyvezető igazgatója nyilatkozott:

„ Jelenleg a legfontosabb, húsbavágó téma a villamos vontatási energia drasztikus növekedésének vasúti ágazatra gyakorolt hatásai. Fel kell hívnunk a döntéshozók figyelmét, hogy a szektor milyen lehetetlen helyzetbe került. Meg kell értetnünk minden szereplővel, hogy ez az egyébként is kiszolgáltatott és törékeny ágazat rövid időn belül romba dőlhet a 2021 hasonló időszakához viszonyított, a MÁV Zrt. hálózatán ötszörösére emelt, így Európa legdrágábbnak mondható energiaárai miatt. Ennek beláthatatlan következményei lesznek a nemzetgazdaság egészére. Érezhető hatása lesz többek között a vegyiparra, gépiparra, gabonaexportra, erdészetekre és számos más ágazatra. A vasútigényes alapanyagot használó erőművek és stratégiai vállalatok ellátása akadozhat, akár teljesen leállhat. A hazai termékek exportpiacokra jutása ellehetetlenül, valamint az importtermékek beszerzési költsége növekszik, így további inflációs hatást fog generálni. Hozzávetőlegesen százmilliárd forint eshet ki év végére a GDP-ből azonnali kormányzati segítség nélkül. Hazánkat el fogja kerülni az áruforgalom. Például az orosz−ukrán háború egyik pozitív hozadéka lehetne, hogy a gabonaforgalom hazánkon keresztül bonyolódjon vasúton, a magas vontatásienergia-árak miatt azonban nem tudnak jó ajánlatot adni a vasútvállalatok, így el fogja kerülni hazánkat az a nagy árumennyiség, ami rengeteg potenciált hordozna magában. Mind tudjuk, ha az áru elkerüli az országot és kiépülnek más sikeres kereskedelmi kapcsolatok, akkor nagyon nehéz lesz akár egyetlen tonna árut is visszaterelni Magyarországra. Azonnali kormányzati segítségre van szükség. Olyan megoldásban érdekelt a vasúti szektor, ami azonnali és elégséges kompenzációt jelent, mivel ezek a magas költségek már most jelentkeznek, nem fél év múlva. És már most likviditási problémákat okoz a vállalatoknál. A vasútvállalatok elkezdték felülvizsgálni terveiket, lehetőségeiket. A magas vontatásienergia-árak okozta kieső forgalmak miatt például le kell állítaniuk az eszközeiket, és akár létszámleépítést is eszközölniük kell. Mindezt egy olyan ágazatban, ahol tízezer család ebből a szektorból él. Ennek a témakörnek komoly súlya van, fontos, hogy ezzel a témával a Magyar Vasút folyamatosan foglalkozzon.”

A Hódosi Lajossal készült teljes interjú a Magyar Vasút egyéves jubileumáról [itt] érhető el.

 

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT