Budapest, 2022. 04. 14. – Szöveg: Vető Dániel, Fotók: Iró Zoltán, Vörös Attila, Magyar Vasút

A HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület szervezésében március 30-án sikeresen lezajlott az első alkalommal megrendezett Magyar Vasút Club, amelynek vendége dr. Homolya Róbert volt. Számos aktuális témáról beszélgettek a jelenlévők, de mind közül talán az volt a legfontosabb, hogy jelenleg hol tart a MÁV a magyar és nemzetközi vasúti piacon.

hirdetés

Nem is lehetett más a Magyar Vasút Club első vendége, mint az ország legnagyobb hazai foglalkoztatójának, a MÁVVolán-csoportnak az elnök-vezérigazgatója, a HUNGRAIL elnöke, dr. Homolya Róbert. A létszám, a kis híján ötven, a Magyar Tudományos Akadémián rendezett fórumon megjelent vendég arról árulkodott, hogy kiemelt fontosságú témákról lesz szó, és van miről értekezni.

Egy rövidebb felvezető kérdést követően a pódiumbeszélgetésen hamar szóba került, hogy a pandémiás veszélyhelyzetet követően és az oroszukrán konfliktus közepette milyen helyzetben van a vasúti szektor, hol tart az ágazat. Az elnök nem köntörfalazott, kifejtette, hogy bár számos komoly fejlesztés sikeresen zárult itthon, de még nagyon sok a tennivaló és ideje magasabb fokozatba kapcsolnia a magyar vasúti ágazatnak. Ebben fontos mérföldkő a február 21-én Párizsban megtartott vasúti csúcstalálkozón bemutatott vasúti fejlesztésekről szóló szándéknyilatkozat, de ahhoz, hogy ezek a célok megvalósuljanak, rengeteget kell még dolgozni a szektor minden érintettjének.

Homolya Róbert elmondása alapján globálisan kell tekinteni a problémakört, és nemcsak a vasúti piac változásait kell szem előtt tartani, hanem a közlekedési piacba kell beavatkozni, amelyben a vasút nincs könnyű helyzetben. „A szektor ki van téve az autóiparnak. Az európai utakon kétszáznyolcvanmillió autó és hatmillió kamion közlekedik. Ahhoz, hogy bármilyen változást elérjünk, sokrétű beavatkozásra van szükség, ami nem megy egyik pillanatról a másikra. A vasút eddig mindig saját magával foglalkozott, de a közlekedési piacon ezzel a szemlélettel nehezen lehet sikereket elérni. A célok világosak, de még sok munka áll előttünk és sokkal hangosabbnak kell lennünk”– fogalmazott a MÁV elnök-vezérigazgatója.

A beszélgetés folytatásaként szó volt a már jól ismert EU-s klímacélokról, és hogy 2030-ra a vasúti teherszállításnak el kell érnie a harmincszázalékos részarányt. Az oroszukrán konfliktus hatásairól, intézkedésekről részletesebben beszélt az elnök. „A jelenlegi helyzetben Záhonyra komoly teher hárul, napi szinten monitorozzuk a helyzetet, mind árufuvarozás, mind személyszállítás terén”– mondta, majd így folytatta: „Nehéz megjósolni, hogy a vasúti kapcsolat Ukrajnával és Oroszországgal mikor állhat helyre. Személyszállítási fronton azt gondolom, hogy példaértékűen kezeli a helyzetet a vasúttársaság: a szolidaritási jeggyel a háború kezdete óta biztosítja az ingyenes közlekedést a határállomásról azoknak az embereknek, családoknak, akik Magyarországra érkeznek. Különvonatokat indítottunk, másrészt a megerősített menetrend szerinti vonatokat állítunk ki. Március végéig meghaladta a száznyolcvanezret a kiadott szolidaritási jegyek száma.”

A pódiumbeszélgetés záró részében a MÁVVolán-csoport eredményei, folyamatban lévő projektjei kerültek terítékre. Az elnök-vezérigazgató kiemelte, hogy minden stratégiai döntést, beszerzést a fenntarthatóság jegyében, a klímacéloknak alárendelve hoznak meg. „Versenyzünk, hogy minél több utast tudjunk a közútról a vasútra terelni. A KISS motorvonatok folyamatos érkezése komoly fegyvertény, de azt is látjuk, hogy a menetrend szinte rögtön elnyeli az új járműveket. Örülünk, hogy a járművek nagyon kihasználtak és a menetrendszerűséget is javítják. A kétezertizenkilences adatokhoz képest a váci vonalon hét százalékkal nőtt a menetrendszerűség a járműpark modernizálásának köszönhetően”– szögezte le.

A járműpark fejlesztésével összefüggésben természetesen a MÁV-START 115 járműre vonatkozó mozdonybeszerzése is téma volt – az elnök elmondása szerint az idei év második felében reális esély mutatkozik a Siemens Mobilityvel szerződést kötni, amelyben már lehívási és szállítási kötelezettségek is vannak. Homolya Róbert szavait idézve: „A vonatkozó közbeszerzési előírásoknak eleget téve, az első járművek kétezerhuszonnégyben érkezhetnek, első körben negyven–negyvenöt mozdony. Nagy szükség van a gördülőállomány fejlesztésére, mert az teljesen világos, hogy a jelenlegi flottával nem lehet megduplázni sem az utasforgalmat, sem az áruforgalmat. Nyolc évünk van cselekedni.”

Mi a Magyar Vasút Club?

Március 30-án indult a Magyar Vasút Club. A pódiumbeszélgetések célja, hogy élővé váljon egyrészt a vasútszakmán belüliek, másrészt a szakma és a vasút iránt mélyebben érdeklődők kapcsolata. A beszélgetés keretében elhangzottak révén az egyes, részletesen taglalt kérdések, témák közelebb kerülnek az olvasókhoz. Fogalmazhatunk úgy is, hogy életre kel az újság.

A pódiumbeszélgetés felkért vendégei a H-Magyar Vasút újság előző lapszámaiban interjút adó vezető döntéshozók és meghatározó szakemberek. 

A következő eseményre májusban kerül sor.

Homolya Róbert: nyolc évünk van cselekedni

Vajon hogyan alakul a záhonyi helyzet? Gubik László vezérigazgató (Záhony-Port) és Csomós Norbert, a MÁV-REC Railway Engineering Corporation Kft. ügyvezető igazgatója

Veres László, a Knorr-Bremse Budapest ügyvezető igazgatója, Mikics György, a Thales ügyvezető igazgatója és Zsenits Áron, a Thales üzletfejlesztési igazgatója

Árufuvarozó vasútvállalati vezetők egymás között: Katona László vezérigazgató (MMV Magyar Magánvasút Zrt.), Horváth Ottó vezérigazgató (CER Hungary Zrt.) és Zahalka Attila kereskedelmi igazgató (Metrans)

 

Borítókép: Az első Magyar Vasút Club pódiumbeszélgetésnek a Magyar Tudományos Akadémia adott otthont

 

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT