Budapest, 2021. 03. 31. – Magyar Vasút

Gayer Márk, a Smart Railway Solution Kft. ügyvezetője szerint időszerű lenne az utasításokat új struktúrában, közérthetőbben újraírni, méghozzá az alapoktól kezdve.

hirdetés

A vasutasok képzésére Gayer Márk 2014-ben alapított vállalkozást: a Smart Railway Solution Kft.-t. A cég vasúti képzések, oktatások és vizsgák szervezésével foglalkozik. Ezek hosszú időtartamát, magas költségét és érthetetlen komplexitását a közúthoz képest rendre versenyhátrányként azonosítják a piaci szereplők. A helyzeten azonban csak széles körű szakmai összefogással lehet változtatni.

Mi alapján és milyen képzéseket kapnak a vasutasok?

A vasúti képzési rendelet előírja, hogy melyek a biztonsággal összefüggő munkakörök, és az ezekben dolgozóknak milyen ismereteket kell elsajátítaniuk. A képzések kilenctizede az e rendeletnek való megfelelést szolgálja. A képzési programok a vasúti utasításokon alapulnak, de ezen belül bizonyos hangsúlyokban, részletekben van mozgástere a képzőszervnek. A kötelezően elsajátítandó tudásanyagot azonban a Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont, a KAV vasúti vizsgaközpontja határozza meg. A képzések mellett tartunk még elő- és továbbképzéseket, időszakos oktatásokat, elővizsgákat, eltérésképzéseket az utasításváltozásokról, továbbá szervezünk vizsgákat is. Általánosságban elmondható, hogy minél többféle vontató jármű, motorvonat, munkagép és minél több vasútvonal ismerete merül fel egy mozdonyvezetőnél, annál több vizsgát kell tegyen.

Ki állítja össze a képzések tematikáját, és hogyan zajlik a vizsgáztatás?

A programot az esetek hetven százalékában a képzőszervezet, vagyis a Smart Railway Solution készíti el. További húsz százalék a KTI Vasúti Képzési Módszertani Központé, a fennmaradó, jellemzően előképzéseket a MÁV és a GYSEV szervezi. A vizsgákra is a rendelet alapján kerül sor a KAV-nál, illetve vannak vasúti társasági vizsgák is – a típus-, vonal- és állomásismeret, de akár már például a kocsirendezők esetében is – , ám ezt is csak a hatósági névjegyzékben szereplő vizsgabiztos végezheti. A vasúti társasági vizsga lehetősége első ránézésre egyszerűsítést jelent, de nagyon sok feltételnek kell hozzá megfelelnie a vasúttársaságoknak, mire a jogosultságot megszerzik. Ebbe a folyamatba az érintettek közreműködőként sokszor szakcéget, illetve külső szakembereket vonnak be.

Meglepőnek tűnhet, hogy a képzéseket magáncégek tartják.

A vasúti oktatási piac a vasúti liberalizáció következményeként alakult ki. Noha a hatóság a vasúti járművezetőket ősidők óta vizsgáztatta, a többi munkakörben az állami vasútvállalatok képezték maguknak a munkatársakat, és ők is vizsgáztattak. A jelenlegi rendszerben 2011–2013 óta dolgozunk – ennek a kereteit ugyan folyamatosan finomhangolják, de ez nem mindig sül el jól, mert komplex a feladat, amit kevesen látnak át kellőképpen.

Rengeteg kritika éri a képzések anyagát, a vasúti utasítások nyelvezetét.

A jelenlegi elvárásoknak megfelelően a jogi és műszaki szövegeket szinte szó szerint sajátíttatjuk el, mert így kérik számon. Tehát nem feltétlenül derül ki még a vizsgán sem, hogy a hallgató érti és átlátja az anyagot vagy csak bebiflázta. Erről csak részben tehet a vizsgaközpont, a túlbonyolított utasítások számonkérésének szükségessége köti az ő kezüket is. Időszerű lenne az utasításokat új struktúrában, közérthetőbben újraírni az alapoktól kezdve, nem csak időről időre fércelgetni, foltozgatni a megfogalmazásukon. A vasúti technika elment a jelenlegi szabályok mellett, a kivételek sokszor ma már dominánsabbak, mint a főszabályok. Emellett érezzük azt is, hogy a hallgatók egyre kevesebb műszaki, lexikális előképzettséggel rendelkeznek, de ezt megfelelő szervezéssel és odafigyeléssel egyelőre tudjuk kompenzálni.

Ki a felelős a vasúti utasítások megfogalmazásáért?

A magyar vasúti utasításokat alapvetően a MÁV-nál szerkesztik, a GYSEV is ezeket alkalmazza a magyar vonalszakaszain, és ezeket kell az összes vállalkozó vasúti társaságnak ismernie és betartania. A mai magyar vasúti piac azonban már régóta túlmutat a MÁV-on, ezért mindenképp szükség lenne a vasúti társaságok és a képzőszervezetek bevonására az új utasítások kidolgozásához.

Mi alapján választanak a vasúttársaságok oktatócéget?

Mivel a vizsgáztatás egységes elvek alapján zajlik a KAV-nál, a képzőszervezetek egymással összehasonlíthatók. A MÁV Csoporton kívüli vállalkozó vasúti társaságok körében a Smart Railway Solution a piacvezető az oktatási, képzési területen. Magas színvonalú szolgáltatást nyújtunk, hiszen alapképzéseink során kiemelkedő, kilencvenöt százalék feletti sikerességgel vizsgáznak a hallgatóink. Térben és időben rugalmasak vagyunk a képzések szervezésében, ezeket a megrendelő sajátos igényeire szabjuk, de a képzési rendelet szabályait a legmesszebbmenőkig figyelembe vesszük. Oktatói csapatunk a legfelkészültebb szakemberekből áll, a zöm ezért is fordul hozzánk.

Sokan a megfelelő képzési anyagokat is hiányolják a képzésekhez.

Ilyenek központilag valóban nincsenek, ezért készítünk mi is segédleteket, tananyagokat a hallgatóinknak. Véleményem szerint az utcáról felvett, a vasúthoz nem értőknek szóló alapképzésben a jelenlegi utasítási környezetben az e-learning nem volna megfelelő, de a már képzett vasutasok esetében alkalmazható lehetne. Ám ez nincsen még kihasználva, azért sem, mert ezt a szabályozási környezet sem segíti, sőt, sok tekintetben hátráltatja. Megfelelő körülmények között mi is nyitottak vagyunk a digitalizáció vívmányainak szélesebb körű felhasználására az oktatásban. A vonal- és állomásismereti képzések, valamint az időszakos oktatás ennek kiváló terepe lehetne.

Mi különbözteti meg a Smart Railway Solutiont a többi piaci szereplőtől?

Társaságunk leggyakrabban összetett szolgáltatást nyújt, vagyis a vasúttársaságok helyett adminisztrációs feladatokat is elvégzünk, tanácsadó, szakértő feladatokat is ellátunk, ezzel segítve eligazodásukat a rendszerben. A legtöbb megbízónkkal stratégiai partnerségben, hosszú távú együttműködések keretében működünk együtt. Hiszek abban, hogy az oktatásokat csak így érdemes végezni. Az ember a bevált orvosát sem cseréli le nyomós indok nélkül. Ahogy az orvos ismeri a betegének kórtörténetét, úgy ismerjük mi is a vasúttársaságnak és az alkalmazottaiknak oktatási múltját, szükségleteit és igényeit. Élenjáró képző szervezetként ár-érték arányban nézve a legkedvezőbb áron nyújtjuk szolgáltatásainkat. Úttörő szerepet vállaltunk már számos, legelőször társaságunk szervezésében létrejövő képzési variáns megvalósításában.

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT