Budapest, 2022. 03. 31. – Magyar Vasút

Minden, nyílt hozzáférésű pályahálózatot működtetőnek (a MÁV-nak és a GYSEV-nek) közzé kell tennie az üzleti tervüknek a pályahálózat működtetői tevékenységre vonatkozó részét. Sőt, ezt véleményezni is lehet. A MÁV a 2022–2024-es időszakra vonatkozóan egy 11 oldalas dokumentumot állított össze; ebből a beruházási tervekre vonatkozó adatok lehetnek a leginkább érdeklődésre számot tartók.

hirdetés

Ennek az üzleti tervnek kétségtelenül leggyengébb lába az infláció. A cég 2022-ben 140,2 milliárdos állami költségtérítéssel számolt, ami 2023-ra 149,5, míg 2024-re 155 milliárd forintra nőne úgy, hogy ezen belül a felújításra szánt keret 22,6, majd 21,5, végül 26,2 milliárd forint lenne. Ez az építőipari inflációt tekintve a szintentartáshoz is kevés lehet. A MÁV szerint a 2023-as keret már a bérmegállapodás fedezetét is tartalmazza (a korábban kötött többéves megállapodás alapján), de a drasztikusan megnőtt energiaköltségekét nem. A 2023. évi felújítási költségtérítésből kell ráadásul elkülöníteni a Nyugati és Keleti fejpályaudvarokra az idei évre az észszerű nyereségből előfinanszírozott négymilliárd forintnyi felújítást is, így az újabb feladatokra ezen összeggel kevesebb forrás jut.

A vontatási villamos energia 2022-ben 56,5 milliárd forintos tétel lehet a MÁV hálózatán, 2023-ban pedig már 61,4 milliárd, csökkenést csak 2024-re várnak (48,7 milliárd), ami optimista elképzelésnek tekinthető. A gázolaj költsége 13,4 milliárd idén, 14,2 milliárd jövőre – vagyis nem számolnak további jelentős emelkedéssel.

EU-támogatásból megvalósuló beruházások

Az uniós támogatásból megvalósuló beruházások esetében elmondható, hogy jellemzően a korábbi években indult, áthúzódó projektek megvalósítása folytatódik. A MÁV Zrt. által lebonyolítandó, a 2022. évre tervezett EU-s támogatásból finanszírozandó projektek:

  • közlekedésbiztonsági projekt
  • állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztési program
  • szűk keresztmetszetek felszámolása és az átjárhatóság fejlesztése a Budapest (Kelenföld)–Hegyeshalom vonalon (CEF projekt)
  • a Keleti és Nyugati pályaudvarok utasforgalmi létesítményeinek fejlesztése
  • kulcsmenedzsment és monitoring rendszer kialakítása (a GSM-R-hez kapcsolódóan)
  • a Kis-Gellért hegyi alagút és a központi forgalomirányítás kiépítésének előkészítése

Célzott költségvetési támogatásból finanszírozandó projektek

Nevezett projektek egy része már kivitelezési szerződéssel is rendelkezik, míg mások még elfogadott műszaki tartalommal, valamint ütemtervvel sem rendelkeznek. A 2022. évre tervezett célzott költségvetési támogatásból megvalósítandó projektek a következők:

  • a Budapest–Belgrád független mérnöki és műszaki ellenőri tevékenysége, tanúsítása, kivitelezése, kisajátítások, anyagkezelés, deponálás, vissznyeremény-kezelés, projektmenedzsment
  • keskeny nyomközű vasutak fejlesztése
  • kormányzati hálózatfejlesztési projekt kiegészítő tervezési és kivitelezési feladatai (NTG)
  • A 13. számú vasútvonal Franciavágás és Veszprémvarsány szakaszának felújítása
  • Tatabányai vasútállomás felújításának előkészítése
  • a Keleti pályaudvar területét érintő és azzal közvetlenül határos területek hosszú távú fejlesztési lehetőségének vizsgálata
  • Szeged–Röszke vasútvonal, felújítás
  • Magyar Falu Program keretében vasútállomások rekonstrukciója
  • Verpelét közforgalmú rakodó kiépítése
  • Sárospatak vasútállomás felújítása
  • Tatabánya vasútállomás ideiglenes akadálymentesítése (három peronlift)
  • Veszprém állomás komplett felújítása

Ezek közül a megnövekedett műszaki tartalom következtében további támogatási forrás szükséges a Budapest–Belgrád vonal átépítésének független mérnöki és műszaki ellenőri tevékenységéhez, a kisajátításokhoz, valamint a kisvasúti fejlesztésekhez.

Az állam nem kötelezte el magát a MÁV Versenyképes infrastruktúra-programja mellett, amire 2022 és 2024 között évente 60 milliárd forintot szánnának

A fenti 2022-es beruházások közül 315,5 milliárd forintnyinak már van EU-s vagy kormányzati támogatási szerződése, 92,8 milliárdnyi még finanszírozásra vár – vagyis megvalósulása várat magára. Az állam nem kötelezte el magát a MÁV Versenyképes infrastruktúra programja mellett, amire 2022 és 2024 között évente 60 milliárd forintot szánnának. E mellett a kelebiai vonal menti kisajátításokra szükség lenne 16,5, a veszprémi állomás felújítására öt, és az egyes vonali központi forgalomirányításra három év alatt 15 milliárd forintra.

A már biztosan támogatott projektek közül a két óriási tétel a kelebiai vonal átépítésének idei 242,7 milliárd forintja, ami szép summa, tekintettel arra, hogy a vonalon augusztusig csak bontási és előkészítési munkák zajlanak. A röszkei vonal 39,3 milliárdja esetében szintén ez a helyzet, de ott augusztusban várhatóan már tehervonatok közlekednek. A belgrádi vonal építése jövőre 204,1, 2024-ben 72,1 milliárdos tétel lehet. Kétezerhuszonnégyre ezenkívül szinte nincs is még „biztosra vehető” MÁV-beruházás, ahogy 2023-ra se nagyon.

A vasúttársaság mellett azonban szerencsére a NIF is jelentős értékű beruházást hajt végre a MÁV hálózatán. Ezeket a munkákat a MÁV üzleti terve nem tartalmazza (lásd még: INFRASTRUKTÚRA: A NIF Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő idei jelentősebb új vasúti beruházásai – Magyar Vasút II. évfolyam 7. szám).

Borítókép: A pápai repülőtér kifutópályájának meghosszabbítására való tekintettel a Pápa–Veszprémvarsány vonal a repülőtér alatt elfutó szakasztát megszüntetik, így az erre járó franciavágási tolatósnak is mozdulnia kell. A Bakonyban rengeteg fát vagoníroznak, hetente háromszor jár itt kiszolgáló tehervonat, jellemzően tíz kocsi fölötti eleggyel. Kézenfekvő megoldásnak tűnt, hogy a vasútvonal Franciavágás és Veszprémvarsány közti szakaszát felújítsák, a lejtviszonyok miatt azonban itt csak több fordulóval lehetne elvinni a rakott kocsikat. Felmerült az is, hogy a teljes forgalmat átköltöztessék Városlőd környékére. Egyelőre azonban még Pápa felől jár a remot Dácsia. Felvételünkön üres kocsikból álló tehervonat halad Ugod egykori állomásán Franciavágás felé (fotó: Iváncsics Roland)

 

Az írás a kétheti Magyar Vasút lapban jelent meg, amely a vasúti szektor első számú vasútgazdasági lapjaként naprakészen tájékoztatja olvasóit a vasúti ágazat híreiről, és javítja a szektor reputációját a döntéshozók és a széles közvélemény körében. Az olvasók rálátnak arra a közös építkezésre, amelynek célja egy tisztább közlekedési rendszer kialakítása. Aktuális információkkal, a döntéshozók és valamennyi érintett, valamint a vasút iránt érdeklődő olvasók hiteles, objektív, naprakész tájékoztatásával segít a lap az eligazodásban a vasúti piacon.

A minden páratlan hét csütörtökén megjelenő lap az alábbi terjesztőknél érhető el: http://bit.ly/MagyarVasut

Előfizetés és további információ: hungrail@hungrail.hu

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT