A Közösségi Közlekedés Nemzetközi Szövetsége (International Association of Public Transport, UITP) szerint a Covid-19 világjárványnak az európai tömegközlekedésre gyakorolt lehetséges hatásaival kapcsolatos kezdeti adatok azt mutatják, hogy 2020 végére a szegmens szolgáltatói 40 milliárd eurós bevételkiesést szenvednek el.

Az UITP tagjai által május 7-ig benyújtott, majd május 13-án közzétett adatok szerint a német tömegközlekedési ágazat várhatóan 5–7 milliárd eurós veszteséget fog bejelenteni, beleértve a Berlini Közlekedési Vállalat, a BVG 150 millió eurós hiányát is. Franciaországi példákat hozva, az Ile-de-France Mobility már március derekán kétmilliárd eurós veszteséget jelentett, a Párizsi Közlekedési Hatóság (RATP) mintegy 320 millió eurót veszített, a járatok kihasználtsága 95 százalékkal esett vissza.

Hollandia: a városi és regionális tömegközlekedési szolgáltatók várhatóan 0,8–1 milliárd eurós veszteséget jelentenek 2020-ban.

Spanyolország: a tömegközlekedési szolgáltatók jelenleg havi 250 millió eurót veszítenek díjbevételekből.

Portugália: itt a havi veszteség összege hozzávetőlegesen 80 millió euró.

Svédország: a bevételkiesés eléri a havi 100 millió eurót.

Finnország: a városi tömegközlekedés piaci veszteségei várhatóan 192 millió eurót tesznek ki az év végére. Helsinki részesedése ebből az összegből hozzávetőlegesen 150 millió euró.

Norvégia: a jegyeladásokból származó bevételek márciusi és áprilisi visszaesése 100 millió eurós veszteséget okozott, ami az év végére várhatóan 400 millió euróra nő. Külön tétel az iskolabuszok biztonságos közlekedtetéséből fakadó többletkiadás, ez eddig körülbelül 134 millió eurót tesz ki; a 2020-es hiány főösszege elérheti a 625 millió eurót.

Olaszország: Milánó közlekedési cége, a Milan Transport (ATM) körülbelül 250 millió euró veszteséget vár, Emilia-Romagna régió pedig havi 20–25 millió euró veszteségről számolt be.

Ausztria: a Wiener Linien hálózatán március közepe óta nyolcvan százalékkal esett vissza az utasszám, ez az év végéig körülbelül 150 millió eurós bevételkiesést jelent.

Az UITP szerint a válságnak a tömegközlekedési ágazatra gyakorolt következményeinek felszámolása érdekében rendkívüli célzott intézkedéseket kell elfogadni EU-szinten, és azokat minél előbb be kell vezetni. A Szövetség a lehangoló adatok ismeretében megfogalmazott nyílt levelét húsz országból nyolcvan közlekedésivállalat-vezető, illetve városképviselő írta alá. Az Ursula von der Leyennek, az Európai Bizottság elnökének, Charles Michelnek, az Európai Tanács elnökének és David Maria Sassolinak, az Európai Parlament elnökének címzett dokumentum aláírói között találjuk többek között a következőket: Brüsszel Közlekedési Hatóság (Stib), Wiener Linien, RATP, Amszterdami Városi Közlekedés (GVB), Keolis, Volvo, Transdev, Madrid Metró, Irish Rail, SNCF, Alstom, Lisszaboni Metró, Barcelona Metropolitan Transport (TMB), Hamburger Hochbahn és a varsói metró (Metro Warszawskie).

forrás: railjournal.com
fotó: Az UITP célzott intézkedéseket vár az Európai Uniótól

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT