Van, ahol már léptek a vasúti áruszállítás támogatása érdekében: az Európai Bizottság engedélyezte a – több feladótól több címzettnek küldött úgynevezett – egyes kocsik, valamint a kombinált fuvarozás ausztriai támogatásának bevezetését. Németországban új, vasúti árufuvarozási növekedési stratégiát dolgoztak ki az elmúlt időszakban, többek között mintegy ötven százalékkal csökkentették a pályahasználati díjakat.

Ausztriában „Schienengüterverkehr neu”, vagyis „Új vasúti árufuvarozás” néven, 2012 óta működik a vasúti árufuvarozást támogató rendszer. Bár a bevezetése utáni öt évben mindössze 2,8 százalékos bővülést hozott az egyeskocsi-piacon, a támogatás nélkül valószínűleg az egész szegmens megszűnt volna. A program létrehozásában az egyértelmű célkitűzéseket (környezetvédelem, közlekedésbiztonság) egyeztették össze az alapvető EU-s alappillérekkel.

Az osztrákok kétféle jogon támogathatják a vasúti szolgáltatókat: az egyik az infrastruktúra használatához nyújtott támogatás, a másik az externális hatások számszerűsítéséből következő kompenzáció. Háromféle vasúti árufuvarozási szolgáltatásra kérhető támogatás: kíséretlen és kísért kombinált forgalomra, továbbá az egyeskocsi-forgalomra. Az egyeskocsi-forgalom támogatását távolság- és forgalomtípus alapján állapították meg, így az összegek 100 kilométerig belföld és export-import esetében is 16,6 EUR/árutonnakm, míg 100 kilométer fölött belföld: 10,20; export-import: 5,60 EUR/árutonnakm.

2016 és 2018 között tíz vasúttársaság nyújtott be igényt egyeskocsi-forgalom támogatására Ausztriában, átszámítva évente 17,8–19,8 milliárd forint értékben. Az összeg nem növekszik, de a támogatási rendszer stabil környezetet ad a fuvarozóknak. Az LTE például megháromszorozta a támogatási igényét néhány év alatt, ami azt jelenti, hogy jelentősen megerősítette jelenlétét az egyeskocsi-forgalomban.

Németországban a szektor forgalmának és részesedésének bővülését alapvetően beruházás-, illetve adminisztratív támogatási eszközökkel segítik elő.

Az adminisztratív támogatási eszközök alapvetően a vasúti szállítást megelőző vagy követő, tehergépjárművel történő kiszolgálás költségeit csökkentik. A vasúti árufuvarozást, ezen belül is elsősorban az irányvonat forgalmat érintő kedvezmény a pályahasználati díjak egységes csökkentése volt 2018. július elsejétől: ez nemcsak a kombinált fuvarozásban résztvevő vonatokra, hanem – néhány speciális kivételtől eltekintve – valamennyi, belföldi illetve nemzetközi forgalomban közlekedő tehervonatra érvényes. A pályahasználatidíj-csökkentés, mint támogatás mértékét a pénzeszközök, a menetvonaldíjak és az előre jelzett üzemi teljesítmény alapján határozzák meg. A támogatás mértéke 350 millió euró/év.

A támogatás bevezetését – a menetvonaldíjak csökkenésének mértéke nagyságrendileg a pályahasználati díjak felét váltja ki – követően a német vasúti hálózaton bonyolódó áruforgalom visszaesése megtorpant, és a teljesítményt továbbra is sikerült ezen a szinten tartani. A vállalkozó vasúti társaságoknak nyújtott támogatás hatása a gyakorlatban a piac legtöbb résztvevőjét kedvezően érintette, hiszen a vasúttársaságok a támogatás jelentős részét továbbadták az ügyfeleiknek, elsősorban a logisztikai és fuvarszervezéssel foglalkozó társaságoknak. Ezek a cégek pedig a végfelhasználók szempontjából a korábbiaknál kedvezőbb árképzéssel tudták a vasúti szállítási módot igénybe venni.

KERESÉSHEZ KEZDJEN EL GÉPELNI, MAJD NYOMJON ENTERT